In 2020 werd Ilse Heurkens benoemd tot partner bij Quintop. Van beide kanten niet zo’n gekke keuze, want Ilse is al 11 jaar onlosmakelijk verbonden met de HR-transformatiespecialist. Consultancy.nl vroeg haar naar haar rol als partner en haar loyaliteit naar Quintop en diens klanten – wat motiveerde haar om zo ver te komen? “Hard werken, doorzetten maar ook met plezier aan het werk zijn. En daarna samen genieten van het resultaat.”

We spreken Ilse op het kantoor van Quintop in Utrecht: “Eindelijk, het kan weer!”, begint ze vrolijk. “Elkaar in levende lijven zien en spreken. Ik hecht zoveel waarde aan dat samen-gevoel.”

“Dat is wat mij in eerste instantie ook bij Quintop aansprak en wat ik wil vasthouden en overdragen aan iedereen binnen het bedrijf: aan het werk zijn bij de klant maar ook een fijne thuisbasis hebben bij Quintop, van elkaar leren maar ook lol hebben met elkaar. Zeker in ons vakgebied zie je hoe cruciaal het contact met mensen is. Samen kom je tot het beste resultaat.”

Hard werken en samen genieten
Ilse groeide op in een ondernemersgezin, waar ze leerde hoe belangrijk het is dat een organisatie de betekenis van dat woord waarmaakt, en dus ook daadwerkelijk goed georganiseerd is. In het familiebedrijf zag ze met eigen ogen dat samen hard werken belangrijk is, maar samen genieten net zo goed.

Mede daarom vindt ze de familiaire sfeer bij Quintop zo belangrijk: “Mensen dienen optimaal gefaciliteerd te worden zodat ze met passie aan het werk kunnen zijn en echt toegevoegde waarde kunnen leveren”, legt ze uit. Zowel binnen Quintop zelf als bij de HR-transformatieprojecten bij klanten neemt Ilse de ervaring van thuis mee.

Geen moment verveelt
Die ervaring speelde ongetwijfeld ook een rol in haar keuze voor de studie Internationale Bedrijfskunde. Nadat ze was afgestudeerd werkte ze vierenhalf jaar als HR-consultant. Vervolgens begon ze bij Quintop. De stap naar de Utrechtse specialist in HR-transformaties voelde meteen goed.

“Ik heb veel uitdagende opdrachten mogen doen. En het verveelt niet. Ik werk nog steeds met hetzelfde plezier als toen ik 11 jaar geleden begon. Bij Quintop geloven we dat passie de drijfveer is voor kwaliteit. Hier werken mensen die gedreven zijn om mensen en organisaties succesvoller te maken door het optimaliseren van hun dienstverlening of organisatiestructuur.”

Lees het hele artikel op consultancy.nl

Van den Tweel brengt meer dan 20 jaar ervaring in human resources mee in de nieuwe rol. “Het is heel inspirerend om onderdeel te zijn van dit prachtige team en samen met de andere partners Quintop verder te laten groeien”, zegt ze over haar nieuwe uitdaging.

De stap naar partner wordt door Quintop en Van den Tweel omschreven als een “hele natuurlijke stap.” Al enkele jaren werken de twee intensief samen aan complexe klantvraagstukken en het uitbreiden van het internationale netwerk.

“Deze succesvolle samenwerking heeft nu, tot onze blijdschap, geleid tot haar toetreden”, aldus Wilco Bontenbal, die sinds 2008 partner is bij het HR-adviesbureau.

Zo heeft Van den Tweel onder meer grote en internationale HR-transformatietrajecten voor Quintop geleid. “Projecten die worden gedreven door de klantwens om het HR operating model te herzien, bijvoorbeeld door het vormen van shared services of door een outsourcingstraject. In alle gevallen is er een belangrijk digitaliseringcomponent, bijvoorbeeld door het gelijktijdig implementeren van een HR cloud-systeem en een casemanagement oplossing”, legt ze uit.

Erik Geerts, oprichter en managing director van Quintop: “Marja zet met haar internationale ervaring en trackrecord op het gebied van shared services, outsourcing en HR-digitalisering een belangrijke pijler van Quintop’s expertise neer. Daarnaast brengt zij een verdere versnelling van onze internationale groeiambities.”

Tot de klantenkring van het adviesbureau (ruim 50 adviseurs, young professionals en zelfstandigen) behoren multinationals als AkzoNobel, ASML, Friesland Campina, ING, Siemens, Shell en ZimmerBiomet.

Van den Tweel is al jaren actief in de complexe wereld van HR transformatie en voelt zich helemaal thuis in het vak. Na managementposities bij Randstad rolde zij via Randstad HR Solutions in de wereld van HR-outsourcing. Bij Philips was ze betrokken bij een van de grootste HR business process outsourcing-trajecten van ons land.

In 2010 zette zij de stap naar zelfstandig ondernemerschap. In de rol van consultant, project- of interimmanager leidde zij het afgelopen decennium projecten bij onder meer PostNL, Unit4, AkzoNobel en ING.

Hoe kijk je terug op de afgelopen 2,5 jaar?

De afgelopen tijd bij Quintop zie ik als de bouw van de fundering voor het werken als consultant. Ik heb onder andere in één van mijn eerste opdrachten bij een bancaire instelling veel samengewerkt met andere consultants waardoor ik enorm veel kon leren. In mijn laatste opdracht heb ik mijn planning en organisatie vaardigheden verder toe kunnen passen. Hierdoor werd bevestigd dat het werken in omgevingen waar change management nodig is, zoals bij reorganisaties/ herstructureringen mij erg fascineert. De huidige COVID-19 omstandigheden zorgden voor een andere manier van werken, maar ik heb het eigenlijk ook heel positief ervaren en zie het als mooie opening naar een versnelde digitaliseringslag. Daarnaast heeft Quintop mij goede begeleiding gegeven en kansen om verder te groeien.  Ook de gezellige momenten met Quintop collega’s zoals borrels, boottochten en een wadloop wandeling vind ik erg waardevol.

Waar ben je nu mee bezig?

Ik zit momenteel op een opdracht als HR Projectmanager bij een groot chemisch bedrijf. Zij zijn bezig met het zelfstandig maken van een bedrijfsonderdeel. Het is een groot project met veel impact die alle afdelingen van de organisatie raakt. Vanuit de HR workstream organiseren we de allocatie van medewerkers, change management en het splitsen van diverse onderdelen.

Wat zou je iemand willen adviseren die bijvoorbeeld na zijn of haar eerste baan binnen het HR vakgebied een overstap wil maken naar consultancy?

De rol van consultant is heel afwisselend, je leert in korte tijd veel mensen en organisaties kennen en je verdiept je in verschillende kanten van HR. Je hebt een enorme steile leercurve door diverse opdrachten en omgevingen, maar je wordt ook regelmatig in het diepe gegooid. Ik zou nadenken of deze vorm van projectmatig werken bij je past.  

Grote of kleine organisatie

Ik heb bewust gekozen voor een kleine consultancy organisatie. Bij Quintop voelt het als thuiskomen. Iedereen kent elkaar, de lijntjes zijn kort en er hangt een gemoedelijke sfeer. Bij grote consultancy clubs ga je vaak als team naar de organisatie, hierdoor word je minder snel onderdeel van zo’n organisatie. Bij Quintop word je vaak individueel op een opdracht geplaatst waarbij je samen met de klant werkt aan een project. Hierdoor word je ook meer opgenomen in het team en bouw je snel een band op met de klant.

De klanten van Quintop zijn overigens voornamelijk grote corporate organisaties, waardoor de projecten vaak complex en internationaal zijn.

Hoe kijk je naar de toekomst?

Wanneer ik mijn huidige opdracht heb afgerond hoop ik mij bij een volgende opdracht weer verder te verdiepen in het HR-transitie vak. Internationale verandertrajecten vind ik vooral interessant, door de dynamiek van verschillende werkculturen. Het ‘bouwen aan iets nieuws’ waarbij je als projectmanager zorgt voor de structuur en het op tijd en binnen budget afronden van het project spreekt mij erg aan. Hierbij vind ik het verbinden van medewerkers in verschillende lagen interessant, zodat er een resultaat behaald kan worden waarin iedereen gehoord is en zijn waarde kan toevoegen.

Wat is je achtergrond?

Inmiddels heb ik ongeveer 10 jaar werkervaring binnen het Human Resources domein. Ik ben begonnen op de HR administratie en ben vervolgens doorgegroeid naar een HR adviseur/Business Partner rol, eerst in een Nederlandse en later in een internationale omgeving. Na dit een aantal jaar gedaan te hebben kreeg ik de kans om me verder te ontwikkelen en heb ik een groot HR transformatie traject geleid; binnen de EMEA (Europe, Middle-East & Africa) regio werden alle meer administratieve en repetitieve HR werkzaamheden uit de lokale operaties gecentraliseerd naar een regionaal HR Shared Services Center. Daar kwam van alles bij kijken: van het zoeken naar een geschikte locatie voor het kantoor in Warschau (Polen) en het werven van medewerkers voor het Service Center die verschillende talen spraken (Frans, Spaans, Duits, Italiaans, Nederlands, etc.). Maar ook het voorbereiden van de transitie samen met de HR teams in alle landen: welke werkzaamheden kunnen gecentraliseerd worden, hoe richten we de processen vervolgens in, het outsourcen en standaardiseren van de salarisadministratie maar ook het voorbereiden van de change en communicatie, geven van workshops over het nieuwe HR operating model en implementeren van een nieuw HR systeem.

Wanneer sta jij in je kracht?

Door de jaren heen heb ik me breed kunnen ontwikkelen op het gebied van HR en change management, maar ook in het opereren en navigeren in een complexe (internationale) omgeving. Hier sta ik in mijn kracht: ik maak makkelijk verbinding met mensen op verschillende niveaus binnen een organisatie. Ik draag graag bij aan de operationele activiteiten om écht te begrijpen wat er speelt, en kijk daarnaast op meer tactisch/strategisch niveau overkoepelend naar de processen, het beleid en (ad hoc) situaties om te kijken waar het eventueel beter en/of makkelijker kan. In mijn werk ben ik de verbindende factor tussen de verschillende veranderdoelstellingen in een organisatie.

Waarom heb je voor Quintop gekozen?

Op een gegeven moment begon het bij mij te kriebelen dat ik graag binnen HR wilde werken, maar ook projectmatig wilde werken en verschillende soorten organisaties wilde leren kennen. Toen kwam ik tot de conclusie dat een baan als HR consultant mij wellicht zou liggen.

Binnen Quintop voel ik me een onderdeel van een kleine hechte groep van fijne collega’s en kan ik tegelijkertijd diverse opdrachten uitvoeren bij interessante organisaties. Daarnaast kan ik veel leren van de ervaren collega’s waarmee ik samenwerk, en kan ik op mijn beurt ook mijn kennis en ervaringen delen met de meer junior collega’s.

De eerste drie weken als Quintopper

Hoewel ik gelijk bij de klant op kantoor zat, voelde ik me meteen thuis bij Quintop. Door de openheid en betrokkenheid van collega’s, de vrijdagen waarop veel collega’s bij Quintop werken in plaats van bij de klant en de gezellige, informele borrels heb ik binnen no time de sfeer geproefd en verhalen mogen horen over de interessante opdrachten van collega’s. Ook volgde ik de eerste trainingen en kreeg ik direct een mentor toegewezen met wie ik kan sparren over mijn doelen en de situaties die zich (kunnen) voordoen tijdens mijn opdracht. Professionele en persoonlijke ontwikkeling staan in die gesprekken echt centraal.

Thuiswerken door de coronacrisis

Helaas kwam na slechts drie weken werkzaam te zijn op mijn eerste opdracht de coronacrisis om de hoek kijken. Dit betekende snel omschakelen: van de dynamiek op kantoor naar een rustige home office. Gelukkig heb ik in die eerste drie weken zowel informeel als formeel ‘offline’ kennis kunnen maken met mijn collega’s bij de klant en heb ik een goed beeld gekregen van mijn rol binnen het project. Dat gaat op kantoor toch net iets makkelijker dan online. Hoewel het thuiswerken me prima afging, ben ik blij dat het sinds mei weer mogelijk is om bij Quintop op kantoor te werken. Op die manier ervaar ik toch het ‘kantoorgevoel’ weer en blijf ik me tevens verbonden voelen met mijn Quintop-collega’s!

Mijn opdracht

Het project waarop ik als PMO’er werkzaam ben is onderdeel van een programma waarin het digitaliseren van de HR-processen centraal staat. Alle HR-processen worden overgezet van het huidige HR-systeem naar een nieuw HR-systeem dat werkt op basis van Software As A Service (SAAS). Ons team houdt zich bezig met het overzetten van Learning – in het bijzonder trainingen die worden afgenomen door alle (internationale) klanten van de klant. Mijn takenpakket is divers. Zo ben ik verantwoordelijk voor allerlei PMO-taken, maar zorg ik ook voor de communicatie met alle externe klanten. Zij testen het nieuwe Learning-systeem en moeten tegelijkertijd tevreden worden gehouden. Daarnaast denk ik mee over de invulling van sessies waarin we stakeholders laten kennismaken met het nieuwe Learning-systeem. Ik krijg zelfs een inkijkje in het verloop van de verschillende processen en beantwoord de vragen die onze testers hierover hebben. Samengevat: een zeer diverse en uitdagende opdracht, waarvan ik erg veel leer en waarin ik goed begeleid word vanuit Quintop!

Meer over Danique

Wat mij het meeste opvalt?

Ik heb gemerkt dat iedereen bij Quintop altijd bereid zijn om elkaar te helpen, we noemen elkaar ook gekscherend onze tweede familie. Dit is fijn als je bijvoorbeeld ergens tegen aanloopt. Deze betrokkenheid om elkaar te ondersteunen, zie je dan ook terug bij de diverse opdrachtgevers. Quintoppers doen er alles aan om de opdracht, samen met de klant, zo goed mogelijk uit voeren en op die manier de verwachtingen van de opdrachtgever te overtreffen. Naast mijn opdracht is Quintop ook erg begaan met mijn ontwikkeling via het High Potential programma waar ik aan deelneem. Vooral de trainingen die mijn werkzaamheden, gedrag en karakter op proef stellen trekken erg mijn aandacht. Je moet hiervoor jezelf goed en lang in de spiegel durven aankijken, jezelf kwetsbaar opstellen, maar hier heb je heel je leven profijt van! Dit zorgt ervoor dat ik mij snel ontwikkel, waardoor ik voortdurend van meerwaarde kan zijn voor de opdrachtgevers.

wat ik nu doe?

In mijn eerste opdracht maakte ik als dataspecialist deel uit van een wereldwijd HR-team dat werkte aan de transitie en afstemming van datastructuren voor alle werknemers binnen een wereldspeler op het gebied van chemie. In dit team ben ik direct verantwoordelijk geweest voor een van de drie business lines en indirect verantwoordelijk voor de wereldwijde datastructuren. Om de kwaliteit van de datastructuur te borgen stond ik constant in contact met bedrijfsleiders uit de Verenigde Staten, Brazilië, Zweden en Nederland.

Voor mijn tweede opdracht, binnen hetzelfde bedrijf, maak ik als beloningsspecialist deel uit van het Global Annual Compensation Process. In dit team ben ik verantwoordelijk voor het maken van analyses van de salarisverhogingen en bonussen van de gehele organisatie. Deze analyses zijn input voor de (financiële) managers zoals de CFO & CEO. Verder ben ik verantwoordelijk voor de kwaliteit van het proces en de datastructuur. Daarom heb ik contact met people managers in meer dan 35 landen en heb ik controle over de bijbehorende bonusberekeningen. Daarnaast ondersteun ik de manager Global Rewards & Director Rewards. Dit zijn voor mij erg uitdagende opdrachten en dat is precies waar ik van houd!

Wanneer ben jij met de agile filosofie in aanrakingen gekomen?

In 2014 ben ik benaderd door ING voor de rol van Product Owner. Zij waren zojuist begonnen met een transformatie naar de agile manier van werken. Hier ben ik samen met ze ingedoken. 1,5 jaar later stond er een volwaardige agile organisatie waar ik mijn steentje aan heb bijgedragen.

 

Waarom geloof je in agile?

Ik geloof in agile omdat verantwoordelijkheid en eigenaarschap dicht bij teams liggen. Dat vormt een goede basis voor commitment voor een service/product. Ook heb ik met mijn eigen ogen gezien hoe agile het enthousiasme en de bevlogenheid van mensen bevorderd. Dit komt onder meer doordat je kort cyclisch werkt, waardoor je een duidelijke focus hebt als team.

Ik geloof in agile omdat verantwoordelijkheid en eigenaarschap dicht bij teams liggen

Wat is volgens jou de grootste uitdaging binnen agile op dit moment?

Het vergt een nieuwe manier van aansturen. Daarnaast vraagt het zowel van medewerkers als management om de traditionele manier van werken los te laten. Dit loslaten is vaak lastig, en vraagt om een dosis vertrouwen. Ook krijgen medewerkers steeds meer vrijheid en meer verantwoordelijkheid om het eigen werk te organiseren. Dat is niet voor iedereen even gemakkelijk.

 

Wat maakt jou een goede Product Owner en hoe geeft deze rol jou energie?

Een Product Owner moet over een heel aspect aan vaardigheden bezitten; goed kunnen prioriteren, stakeholders managen en motiveren zijn hier enkele voorbeelden van. Zelf krijg ik energie als ik mijn team zie genieten en ze de benefits van agile laat inzien. Wanneer ze echt vanuit hun kracht werken en presteren komt dit maximaal tot uiting. Door mijn menselijke aanpak, enthousiasme en kennis van het agile gedachtegoed weet ik mensen snel voor me te winnen en ontstaat meestal snel een fijne samenwerking.

 

Wat is de meest belangrijke agile take-away die je hebt geleerd?

Het is essentieel om de tijd te nemen het ‘waarom’ goed intern te communiceren. Pas dan ziet men dat een nieuwe manier van werken van toegevoegde waarde is voor iedereen. De agile manier van werken werkt!

Mijn eerste opdracht

In de eerste weken heb ik naast de kennismakingsgesprekken een senior consultant van Quintop geholpen bij het voorbereiden en faciliteren van scrumsessies bij een kleine bank. In deze sessies hebben we een aantal teams geholpen de scrummethodiek eigen te maken. Sinds 9 weken heb ik mijn eigen opdracht en ben ik als High Potential betrokken bij een groot systeemontwikkelingstraject van een creditmanagement organisatie. Mijn opdracht is om de behoeften van gebruikers te achterhalen en de functionele eigenschappen van het nieuwe IT-systeem vast te leggen. Op deze manier vorm ik een brug tussen de operationele afdelingen en IT. Een leuke uitdagende rol waarbij ik nauw samenwerk met toekomstige gebruikers, teamleiders, softwareontwikkelaars en de product owner.