Danique Sentker

Hoe je stiekem al agile werkt

De coronacrisis heeft het bedrijfsleven in z’n greep. In zeer korte tijd hebben organisaties hun manier van werken compleet om moeten gooien: huiskamers werden werkkamers, offline werd online. Hoewel de impact van deze switch zeer disruptief is (geweest), wil je als organisatie wel te allen tijde voldoende aandacht blijven besteden aan het welzijn en werkgeluk van je medewerkers, waarbij je tegelijkertijd de klantwaarde niet uit het oog verliest.

Nieuwe realiteit

Dit is waar agile werken om de hoek komt kijken. Agile werken is een reactie op de toegenomen snelheid waarmee de wereld tegenwoordig verandert. Organisaties die agile werken zijn beter in staat om effectief om te gaan met grote en impactvolle veranderingen, waardoor de belangen van de klant altijd voorop blijven staan. Digitalisering is een voorbeeld van zo’n externe verandering, maar zeker óók de huidige coronacrisis. De eerste gevolgen van deze crisis op hoe wij denken over werk zijn al zichtbaar: steeds meer mensen zien in dat onze manier van werken ietwat achterhaald is. Waarom elke dag een groot aantal (milieuonvriendelijke) kilometers reizen om op kantoor te kunnen werken, terwijl (een aantal dagen per week) thuiswerken meer vrije tijd en flexibiliteit biedt? Waarom elke dag een op je vingers kijkende manager, terwijl je thuis net zo effectief of zelfs effectiever werkt? Waarom allerhande vergaderingen bijwonen, terwijl nu blijkt dat slechts een klein deel van de overleggen relevant is voor jouw werkzaamheden?

Springplank naar agile transformatie

Deze inzichten, én de constatering dat de nieuwe manier van werken niets afdoet aan de klantwaarde (of zelfs verhoogt!), maakt dat het definitief tijd is voor een nieuwe manier van werken. De stap naar agile werken is een stuk kleiner nu veel organisaties, als reactie op de coronacrisis, al een aantal agile principes hebben omarmd: