HR operating model

HR Operating Model

Nieuwe kijk op het HR Operating Model

Een HR Operating Model is de abstracte weergave van hoe uw HR-functie is georganiseerd en hoe deze functioneert om resultaten te leveren aan de stakeholders binnen en buiten de organisatie. Stakeholders zijn niet alleen werknemers, uitzendkrachten en managers, maar ook kandidaten, externe leveranciers of belastingdiensten.

Het HR Operating Model moet gebaseerd zijn op de bedrijfsresultaten die HR voor de specifieke onderneming moet behalen en moet daarom gebaseerd zijn op:

  1. Welke resultaten HR wil bereiken
  2. Wie de resultaten levert
  3. Hoe de resultaten worden geleverd

De manier waarop HR aan dit strategisch belang kan voldoen werd voor het eerst gepresenteerd in het ‘Ulrich HR Operating Model’ uit 1997. Ulrich stelde dat HR zich moet richten op zowel toekomstige strategische mogelijkheden als op de dagelijkse activiteiten, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen mens- en procesgestuurde HR-activiteiten. In de loop der jaren hebben de meeste grote bedrijven de rol van HR Business Partner, HR Center of Expertise en HR Shared Service Center in hun bedrijf geïmplementeerd. En hoewel het Ulrich model nog steeds domineert, laten we eens kijken welke andere HR Operating Modellen het overwegen waard zijn.

In het eerste, meer traditioneel gevormde HR Operating Model hebben we het Ulrich-model naar dit decennium getild en de lijnmanager aan de vergelijking toegevoegd. Dit is het tijdperk waarin cloud-tooling en self-service de sleutelrol van managers in de huidige HR-resultaten en werknemerservaring bepalen en daarom deel moeten uitmaken van het model om te laten zien wie welke HR-resultaten levert aan het bedrijf.

In het tweede, meer wendbare, HR Operating Model is de HR-functie georganiseerd rond vereiste rollen en veranderingen, ter ondersteuning van de doelstellingen van de organisatie op een specifiek moment. Er zijn rollen met een sterke zakelijke connectie, rollen met een focus op gecentraliseerde diensten of expertise. Maar tegelijkertijd worden teams gevormd op basis van thema’s of projecten, die werken aan voortdurende verbetering of die de projectdoelstellingen op een agile manier realiseren.

 

Bij Quintop HR consultants weten we dat geen twee bedrijven hetzelfde zijn en dat geen twee HR-functies identiek zullen zijn. Wij adviseren bedrijven om hun beste ‘fit-for-purpose’ target operating model te ontwerpen en helpen te bouwen en te implementeren op de bekende Quintop manier.

Meer weten?
Neem contact op met Marja
Vragen?