Een wereldwijde organisatie die de kleurrijke wereld van verf en coatings domineert, besloot transformatietrajecten aan te gaan voor al haar ondersteunende functies. Er werd al snel aan Quintop gedacht om als onderdeel van het nieuwe HR Target Operating Model, een Global Business Services (GBS) center op te zetten voor Europa.
Probleemstelling
Vanuit de wereldwijde strategie om de bedrijfsresultaten te verbeteren, werd een mondiaal GBS strategie ontwikkeld. Uiteindelijk werd Polen uitgekozen als beste locatie voor een GBS-center om de Europese landen te ondersteunen in Finance, Procurement, Master Data management en HR processen. De HR afdeling was de pionier, de eerste in de rij om haar activiteiten te verhuizen naar Polen.
Uitdagingen
Met HR als pionier in de transitie naar het GBS-center in Polen, legde het Quintop Transitie-team een stevig fundament. Een lokale HR-manager werd aangesteld, en samenwerkingen met lokale recruitment partners werden gesmeed. Echter, de zoektocht naar medewerkers met specifieke taalvaardigheden bleek uitdagend in de uiterst competitieve Poolse arbeidsmarkt. Bovendien werd het project extra uitgedaagd door de gelijktijdige implementatie van SuccessFactors, een nieuw wereldwijd HR-systeem, wat leidde tot veranderingen in processen en procedures tijdens de transitie.
De rol van Quintop
Quintop kreeg de opdracht om het GBS-center in Polen te ontwikkelen als integraal onderdeel van de wereldwijde GBS-strategie van de organisatie, met vier regionale centra in Europa, Amerika en twee in Azië. De HR-scope voor de regionale centra omvatte alle HR-administratie met betrekking tot de employee life cycle: instroom, doorstroom en uitstroom. De payroll activiteiten bleven echter ongewijzigd en werden decentraal georganiseerd in de lokale People Services-teams per land.
Het resultaat
Het Global Business Services-center in Polen ging, na grondige kennisoverdracht, als eerste live met People Services voor het Verenigd Koninkrijk. Daarna volgden de andere vier grote landen in Europa (Nederland, Zweden, Frankrijk en Duitsland). Gedurende deze periode werkte het GBS People Services-team, bestaande uit twintig medewerkers, nauw samen met collega’s van Local People Services in elk land.
Overweegt jouw organisatie een nieuw HR Operating model of Global Business Services? Quintop heeft de expertise om dit succesvol te implementeren. Neem contact met ons op voor een gesprek over jouw organisatie.