Omgaan met verandering in een veranderende omgeving

Een internationaal bedrijf, gespecialiseerd in medische technologie, vroeg Quintop te helpen bij de change management van de implementatie van een transformatie programma in EMEA (Europa, het Midden-Oosten en Afrika). Het doel was om duurzame groei voor het bedrijf te realiseren door middel van volgende pijlers: Commercial Excellence, Pricing & Transformation. Het bedrijf moest processen veranderen en integreren met systemen die voor meer automatisering en data-gestuurd werken zorgen. Dit zou resulteren in een meer strategische aanpak en geldbesparing, wat weer geïnvesteerd kan worden in de business.

Probleemstelling

Een succesvolle implementatie van een transformatieprogramma vereist meer dan alleen het veranderen van processen en systemen. De impact van de veranderingen op de mensen die ermee moeten werken kun je niet onderschatten. Werknemers hebben vaak jarenlang op een specifieke manier gewerkt en zijn hieraan gewend geraakt. Het is daarom essentieel om een gedegen en gestructureerde aanpak te hebben voor de veranderingen, waarbij je rekening houdt met de impact op de medewerkers en hen helpt zich aan te passen aan de nieuwe manier van werken.

Zo’n verandering vraagt om specifieke kennis en ervaring, daarom is Quintop ingeschakeld om de organisatie te begeleiden bij deze verandering.

Uitdagingen

Een van de grootste uitdagingen was om de werknemers enthousiast te maken voor de veranderingen die op hen af zou komen. De veranderingen zouden een enorme impact gaan hebben op hun dagelijkse werkzaamheden. Daarnaast werden er meerdere veranderingen tegelijkertijd doorgevoerd, wat de uitdaging nog verder vergrootte. Tot slot hadden er in een lange tijd niet zulke grote veranderingen plaatsgevonden, wat een extra uitdaging was, omdat men het simpelweg niet gewend is.

De rol van Quintop

Quintop leverde een Change Manager voor het transformatieprogramma en ontwikkelde een strategisch communicatieplan. Om het succes van het programma te garanderen, benadrukte Quintop dat het uitdragen een samenhangend verhaal naar de werknemers een van de sleutelingredienten is.

Er is genoeg tijd genomen om het verhaal van de verandering te vertellen. Medewerkers werden tijdens het hele proces betrokken bij het oplossen van eventuele problemen die zich voordeden. Het externe perspectief van Quintop, onbekend met de bedrijfstak van de organisatie, in combinatie met de ervaring met vergelijkbare opdrachten bij andere bedrijven zorgde voor een frisse blik bij het oplossen van problemen en de vertaling hiervan in het hele bedrijf. Quintop faciliteerde de organisatie met kennis over verandermanagement en begeleidde hen in hoe ze dit kunnen gebruiken bij toekomstige veranderingen. De verandermanager van Quintop heeft de change management strategie en werkwijze voor deze organisatie mede-ontwikkeld, op basis van de ADKAR methodolie.

Het resultaat

Het veranderen van een organisatie gaat niet over één nacht ijs. Tijdens het verandertraject zijn bepaalde onderdelen afgerond, terwijl er tegelijkertijd nieuwe projecten en verbeterinitiatieven werden toegevoegd. Het is vaak lastig om in de waan van de dag een duidelijke focus te behouden op het verandermanagement. Door een Senior Consultant van Quintop in te schakelen als overkoepelende Change Manager voor deze EMEA-brede transformatie, wordt gedurende het hele project gewaarborgd dat de focus behouden blijft en dat alle initiatieven op een logische en gestroomlijnde manier worden geïntegreerd in het grotere geheel. De flexibele aanpak van Quintop is hierbij van cruciaal belang. Dit zorgt uiteindelijk voor een betere ervaring voor de medewerkers.

Behoefte aan een Change & Communication Manager? Quintop heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van verandertrajecten
Neem vrijblijvend contact op
Vragen?