Professiona­lisering HU Diensten

Hoe verbeter je de dienstverlening aan studenten, docenten en gasten bij Hogeschool Utrecht (HU)? Dat was een van de kernvragen bij het ontstaan van HU Diensten, het onderdeel waar alle ondersteunende functies werden gecentraliseerd. Het antwoord hierop was een grootschalige investering in de ontwikkeling van alle circa 950 medewerkers; het zogenaamde Professionaliseringstraject HU Diensten. De consultants van Quintop waren niet alleen verantwoordelijk voor het projectmanagement, maar ook voor de inhoudelijke ontwikkeling van het traject.

Professiona­lisering leercom­munities

Gezien het grote aantal medewerkers is er in dit ontwikkeltraject gekozen voor ontwikkelen in rollen. Alle medewerkers van HU Diensten zijn, in overleg, ingedeeld in een van de 6 gedefinieerde rollen: Leidinggevende, Advies, Beleid, Monitoring & Control, Projectleider en Operations & Services. Vervolgens zijn er binnen elke rol leercommunities van maximaal 15 deelnemers gevormd. Elke leercommunity had een eigen budget en werd begeleid door een facilitator, die het gehele traject als ‘reisleider’ aan de leercommunity was verbonden. Gedurende het traject van vijf tot zes maanden zorgde de facilitator onder meer voor samenhang, professionalisering en verdieping voor de deelnemers.

Eigen ontwikkeling vormgeven

Voor elke rol is een rolbeschrijving en ontwikkelrichting beschreven. Deze vormden de basis voor het bepalen van persoonlijke leerdoelen en de menukaart, waaruit elke leercommunity zijn eigen ontwikkeltraject kon vormgeven. In de menukaarten werd divers aanbod (‘blended learning’) opgenomen, zoals een samenwerkingsspel, een bedrijfsbezoek, een boksclinic, creatieve workshops en natuurlijk inhoudelijke– en vaardigheidstrainingen. De leercommunities hadden echter ook de vrijheid om zelf een deel van het programma in te vullen.

Onderlinge verbinding

De besturingsfilosofie van de HU is gebaseerd op het werken in teams. Leren in leercommunities sloot hier prachtig op aan. Medewerkers met dezelfde rol hebben immers, los van de inhoudelijke verschillen, vaak te maken met dezelfde thema’s en uitdagingen. Door te leren in leercommunities, waarin ‘leren met en van elkaar’ met collega’s van verschillende diensten centraal stond, kregen deelnemers waardevolle inzichten en ontstond er meer onderlinge verbinding en kwaliteitsbewustzijn binnen HU Diensten.

Volgende project