Professionalisering leercommunities
Gezien het grote aantal medewerkers is er in dit ontwikkeltraject gekozen voor ontwikkelen in rollen. Alle medewerkers van HU Diensten zijn, in overleg, ingedeeld in een van de 6 gedefinieerde rollen: Leidinggevende, Advies, Beleid, Monitoring & Control, Projectleider en Operations & Services. Vervolgens zijn er binnen elke rol leercommunities van maximaal 15 deelnemers gevormd. Elke leercommunity had een eigen budget en werd begeleid door een facilitator, die het gehele traject als ‘reisleider’ aan de leercommunity was verbonden. Gedurende het traject van vijf tot zes maanden zorgde de facilitator onder meer voor samenhang, professionalisering en verdieping voor de deelnemers.

Eigen ontwikkeling vormgeven
Voor elke rol is een rolbeschrijving en ontwikkelrichting beschreven. Deze vormden de basis voor het bepalen van persoonlijke leerdoelen en de menukaart, waaruit elke leercommunity zijn eigen ontwikkeltraject kon vormgeven. In de menukaarten werd divers aanbod (‘blended learning’) opgenomen, zoals een samenwerkingsspel, een bedrijfsbezoek, een boksclinic, creatieve workshops en natuurlijk inhoudelijke– en vaardigheidstrainingen. De leercommunities hadden echter ook de vrijheid om zelf een deel van het programma in te vullen.