Probleemstelling
Binnen de organisatie wilde het People Analytics team een meer datagedreven cultuur en mensenstrategie creëren door HR-gegevens te verzamelen. Ten tijde van de aanvraag was er echter een onvermogen om de gegevens te gebruiken voor gedetailleerde en uitgebreide dashboards. Met het gebruik van uitgebreide dashboards was het de bedoeling om datatrends te identificeren en voorspellingen voor de toekomst te ontwikkelen. Daarnaast waren de gebruikte enquêtevragen verouderd en onvoldoende om constructieve feedback te geven. Daarom was het noodzakelijk om een nieuwe 360-feedback-enquête te implementeren. De samenwerking met de nieuwe leverancier bood een goede gelegenheid voor verbetering.
Uitdagingen
Vanwege de jaarlijkse prestatiecyclus hadden we te maken met extreem krappe deadlines. Normaal gesproken neemt de leverancier ongeveer 9 maanden de tijd om een nieuwe enquête uit te rollen, maar bij dit project moesten we dat binnen slechts 4 maanden doen. Om deze deadline te halen, moesten we het project prioriteit geven. Aangezien Qualtrics een nieuw platform was voor alle teamleden, hebben we veel tijd besteed aan training voordat we konden beginnen met het bouwen van de enquête.
Om de kans van slagen van het project te vergroten, was effectief stakeholdermanagement van cruciaal belang. We moesten binnen een kort tijdsbestek ieders belang snel verduidelijken en coördineren, zodat het project op ieders behoeften en verwachtingen werd afgestemd.
De rol van Quintop
Quintop speelde een belangrijke rol in het project door gebruik te maken van onze expertise in digitale HR-transformatie om uitstekende resultaten te leveren. We wezen een Quintopper aan als projectmanager en namen het voortouw bij de uitrol van de enquête. Hierdoor konden we waardevolle ondersteuning bieden bij het ontwerpen en samenstellen van de enquête en ervoor zorgen dat deze aan de hoogste kwaliteitseisen voldeed.
Het resultaat
Dankzij het harde werk en de toewijding van het hele team kon de projectmanager van Quintop de 360-feedback enquête binnen de deadline verbeteren. We waren in staat om zes enquêtes te creëren en te bouwen die duizenden werknemers over een breed scala aan functieprofielen bestreken. De Project Manager overzag ook de creatie van rapporten die medewerkers gemakkelijk toegang gaven tot hun resultaten, evenals zes dashboards die een overzicht gaven van de algemene resultaten (die niet toegankelijk waren voor alle medewerkers).
Het eindresultaat mocht er zijn. De enquêtes kregen hoge cijfers voor hun inhoud, gebruiksvriendelijkheid en visuele weergave, en de verzamelde gegevens leverden waardevolle inzichten op die zullen helpen bij toekomstige initiatieven.
