De start
Binnen het privacy projectteam werd een werkgroep ‘communicatie & change’ geformeerd. Deze werkgroep maakte gezamenlijk een plan, waarin de doelstellingen, boodschap en gewenste perceptie voor de interne communicatie werden opgenomen. Op basis hiervan werd op wekelijkse basis gecommuniceerd via intranet, narrow casting en persoonlijke kanalen.

Privacy pioniers
Om het draagvlak in de organisatie te vergroten, werd uit elk team/afdeling een medewerker gevraagd voor de rol van privacy pionier. Een privacy pionier is een medewerker met bovengemiddelde kennis op het gebied van privacy. Hij of zij fungeert als vraagbaak voor zijn collega’s en signaleert verbetermogelijkheden. Daarnaast fungeert de privacy pionier als ambassadeur en motiveert hij zijn collega’s om op een juiste wijze met privacy en informatiebeveiliging om te gaan. De privacy pioniers komen maandelijks bij elkaar voor een kennissessie, workshop of vaardigheidstraining. Daarnaast werken ze als ‘community’ samen via een samenwerkingsplatform, waar ze bijvoorbeeld ‘best practices’ delen of hulpvragen kunnen delen.
Bredere initiatieven
Om het bewustzijn te verhogen werden alle medewerkers verplicht om een E-learning ‘privacy en informatiebeveiliging’ te volgen. Deze werd afgesloten met een toets en moet jaarlijks worden herhaald. Er werd ook nog op andere manieren getoetst. Zo werd het kantoor in Rotterdam bezocht door een ‘mystery guest’, werd de front office gebeld door een ‘mystery caller’ en werd er een ‘phishing test’ onder alle medewerkers uitgevoerd. Ook voerden leden van het projectteam wekelijks ‘controles’ van de werkplekken uit en werden er groene en rode kaartjes op werkplekken neergelegd.