Trams in Lisbon, Graphic representation of the establishment of a new Global Business Services Center in Lisbon

Oprichting van een nieuw Global Business Services Center

Onze klant, een wereldwijde organisatie in zakelijke software, vroeg Quintop om de insourcing van HR services te realiseren naar een nieuw, inhouse Global Business Services center in Portugal.  Een uitdagende klus met een duidelijke deadline. 

Probleemstelling

In de huidige geoutsourcete situatie zag de klant gedurende het langjarig contract weinig HR proces optimalisatie van de Business Process Outsourcing (BPO) partner. Ook op het gebied van Employee Experience kwam innovatie met de externe partij niet van de grond.

Uitdagingen

De klant stelde als doel om te insourcen naar een inhouse Global Business Services (GBS) center in Portugal. Daarbij was het doel om tegelijkertijd radicaal te automatiseren, kosten te besparen en de Employee Experience te verbeteren. De uitdaging voor de Quintop projectmanager was om te zorgen dat de basis hiervoor werd gerealiseerd binnen een tijdlijn van vijf maanden. Het contract met de BPO partner was namelijk door de klant al opgezegd.

De rol van Quintop

De Quintop projectmanager heeft direct de insourcing project governance, het projectplan en de tijdlijnen uitgewerkt. Het finaliseren van het nieuwe formatieoverzicht had de hoogste prioriteit zodat recruitment voor het nieuwe team in Portugal in gang kon worden gezet. Met de BPO partner, gevestigd in Polen, werden exit- en transitieafspraken gemaakt waarin knowledge transfer en hypercare werden vastgelegd. Quintop’s projectmanager werkte intensief samen met de projectmanager voor de implementatie van de HR-service tooling (genaamd ‘ServiceNow’) en de projectmanager voor de finance insourcing.

Het resultaat

Desondanks de tijddruk is onder leiding van Quintop de insourcing succesvol live gegaan volgens de geplande tijdlijn. Het HR-team in GBS, met twaalf nieuwe medewerkers, was getraind en klaar om voor 24 landen de services over te nemen. Na een hypercare van twee maanden door de BPO partner werkte het nieuwe team helemaal zelfstandig. Quintop heeft gezorgd dat er een uitstekende basis stond om verder te automatiseren, kosten te besparen en de Employee Experience te verbeteren.

Denkt jouw bedrijf ook na over het implementeren van een nieuw HR Operating model of GBS organisatie? Quintop heeft een bewezen trackrecord op het gebied van HR Transformatie. Neem contact met ons op om te zien hoe we jouw organisatie kunnen helpen.

Hulp nodig bij jouw project?
Neem vrijblijvend contact op
Vragen?